Ev ödevleri, pek çok aile için büyük bir problem ve tartışma kaynağıdır. Çocuklar ödevlerini bir türlü yapmak istemezler, geciktirdikçe geciktirirler ve anne-babalar bu durum karşısında sinir krizi geçirebilirler. Tam ödeve başlayacak olan çocuğun, karnı acıkır, tuvaleti gelir, başı ağrımaya başlar vb. bahaneler uzar gider.
Çocuklara ödev yaptırmak, anne-babalar için oldukça meşakkatli bir iştir. Dikkatleri kolayca dağılan küçük yaştaki çocukların ödev yapması evde tam bir krize neden olabilir.
Günümüz şartlarında birçok anne-babanın ekonomik nedenlerle çalışmak zorunda kaldığını biliyoruz. Hal böyle olunca çocuklar henüz çok küçük yaşlardan itibaren kreş ve anaokulları ile tanışmak durumunda kalıyor. Anaokulunda basit ve eğlenceli ödevleri yapmakta genellikle sorun çıkartmayan çocuklar, ilköğretimden sonra verilen ödevlerden sıkılmaya ve anaokulunda verilen ödevlere nazaran kısmen daha zor olan ödevlerden şikayet etmeye başlıyor.
Öncelikle çocuklara, ödevin mantığı ve neden ödev yapması gerektiği, öğretmen ve aile tarafından anlayacakları şekilde izah edilmelidir. Yoksa çocuk için ödev yapmak, tam bir işkence aracı haline gelir. Çocuk, ödevi hem okulda öğrendiklerini pekiştirmek için, hem de evde kendi başına bağımsız çalışma alışkanlığı geliştirebilmesi için yapması gerektiğini bilmelidir. Sınav öncesi hazırlık için, ödevlerin düzenli olarak ve gününde yapılması gerektiğini bilmelidir.
Çocuğa Ev Ödevleri Yaptırılırken Şunlara Dikkat Edilmelidir;
* Çocuğun ödevini yapabileceği bir odası (çalışma köşesi) veya çalışma masası mutlaka olmalıdır ve ödevler sürekli olarak burada yapılmalıdır.
* Çocuğun ev ödevlerini yapacağı ortam, ışık, ses, ısı, dekorasyon vb. açılardan uygun hale getirilmelidir. Dikkat dağıtıcı bir ortamda çocukların sağlıklı bir şekilde ödev yapmaları mümkün olmayacaktır.
* Çocuğunuzu sık sık motive ederek, onun ödev yapma sorumluluğunu geliştirmesine yardımcı olmalısınız.
* Çocuğa, okuldan geldikten sonra bir süre dinlenmesi için fırsat verilmelidir. Yemeğini yiyip, bir süre dinlendikten sonra ödev yapması istenmelidir. Uyku saatine yakın ödev yapması yanlış olacaktır.
* Çocuğun yeterli uyku almasının sağlanması, hem okul performansı, hem de çocuğunuzun genel sağlığı açısından önemlidir.
* Çocukların dikkatleri yaş gruplarına göre değişiklik gösterse de çok çabuk dağılır. Ödevden kopmalarına neden olmayacak kısa aralarla çocukların dikkatlerini yeniden toplaması sağlanmalıdır. Ödev için ilkokul seviyesindeki bir çocuğun dikkatini maksimum toplama süresinin 25-30 dakika olduğu unutulmamalıdır.
* Dikkatinin dağılmasının önüne geçebilmek adına, ödeve oturmadan önce gerekli malzemelerin masada bulunması sağlanmalıdır. Sık sık kalem, silgi, kitap, cetvel vb. için masadan kalkan çocuğun dikkati dağılacaktır.
* Onlara ev ödevleri ile ilgili rehberlik edebilir ve sözlük, cetvel takımı, pergel vb. araçları nasıl kullanacakları ile ilgili destek olabilirsiniz. Fakat ödevlerini asla siz yapmamalısınız.
* Çocuklara verilen ev ödevleri, aileler tarafından kontrol edilerek, çocuğun okulda öğretmenine ve arkadaşlarına mahcup olmasının önüne geçilmelidir. Hatalar varsa düzeltilmesi konusunda çocuk uyarılmalıdır.
* En önemlisi de çocuğun kafasının rahat olabilmesi için, aile ortamında huzur sağlanmalıdır. Sağlıklı ve huzurlu bir ortamda yetişen çocuklar çok daha başarılı olacaktır. Çocuğunuzun eğitimi, başarısı, fiziksel ve ruhsal gelişimi için, sağlıklı ve huzurlu bir ev ortamı sağlayabilmelisiniz.